Ders Planı
Her oturum, 2 saatlik ders ve ilgili konunun AB değerleri açısından analiz edilmesini amaçlayan 1 saat tartışmadan oluşmaktadır.
| Sürdürülebilir Kalkınmaya Giriş -Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma nedir? -UNESCO Sürdürülebilir Kalkınma için 2030 Gündemi -UNESCO 17 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi (SDGs) -AB Sürdürülebilirlik Gündemi | Modül 1 |
2. Hafta | Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim -SKH'lere ulaşmak için eğitimin rolü -SDG 4 - Herkes için Kaliteli Eğitim | Modül 1 |
3. Hafta | Sürdürülebilir okullar için Bütüncül Okul Yaklaşımı -Sürdürülebilir Okul Nedir? -Sürdürülebilir Okulların Boyutları -Sürdürülebilir Okulların AB değerlerinin toplumda yaygınlaştırılmasındaki rolü | Modül 1 |
4. Hafta | Okulun Çevresel Sürdürülebilirliği -Sürdürülebilir atık yönetimi ve geri dönüşüm -Okullarda çevresel faaliyetler -İklim değişikliği bilinci -Çevre dostu ürünlerin kullanımı | Modül 2 |
5. Hafta | Sürdürülebilir Okul Mimarisi -Enerji verimliliği uygulamaları -İç ortam kalitesi -Yeşil altyapı | Modül 2 |
6. Hafta | Avrupa Sürdürülebilirlik Yeterlilik Çerçevesi (Greencomp) -Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi -Avrupa Yeşil Anlaşma İletişimi -AB 2030 Biyoçeşitlilik Stratejisi | Modül 2 |
7. Hafta | Okulun Ekonomik Sürdürülebilirliği -Okullarda maliyet etkinliği -Etkin bütçe yönetimi -Bağış toplama ve mezun öğrenci katılımı | Modül 3 |
8. Hafta | Sürdürülebilir Okullarda Altyapı ve Teknolojinin Önemi -Sınıfta ve okulda teknoloji liderliği -Okullarda teknolojiye ilişkin operasyonel süreçlerin en iyi hale getirilmesi | Modül 3 |
9. Hafta | Rekabetçi ve Sürdürülebilir Ekonomilere Ulaşmak için Avrupa'nın Dijital On Yılı -Dijital Avrupa Programı -Dijital Eğitim Eylem Planı (2021-2027) | Modül 3 |
10. Hafta | Okulun Sosyo-Kültürel Sürdürülebilirliği -Eğitime eşit erişim -Topluluk katılımı ve ortaklıklar -Sivil eğitim ve sosyal sorumluluk | Modül 4 |
11. Hafta | Sürdürülebilir Okul Kültürünü Sağlamak için Kültürel ve Müfredat Dışı Etkinlikler -Okulda sosyal becerilerin ve kişisel gelişimin geliştirilmesi -Öğrenciler ve personel için sağlık ve ruh sağlığı desteği -Başarıların kutlanması | Modül 4 |
12. Hafta | AB Kapsayıcılık ve Çeşitlilik Stratejisi -Erasmus+ Çeşitlilik Stratejisinde belirtilen sekiz engel ve bariyerin tanımlanması -AB Değerlerine Çeşitliliklerin Dahil Edilmesi ve Yönetimi | Modül 4 |
13. Hafta | Okulun İdari Sürdürülebilirliği -Sürdürülebilir kalkınma için eğitime yönelik stratejik planlama -Eğitim düzenlemelerine uyum ve hesap verebilirlik -İletişim ve işbirliği | Modül 5 |
14. Hafta | Sürdürülebilirlik için Etkin Liderlik ve Yönetişim -Okul organizasyonunda sürekli iyileştirmeye yönelik kararlılığı -Değişim yönetimi -Öğrenen organizasyonlar olmak | Modül 5 |
15. Hafta | AB Gençlik Politikası Belgeleri -AB Gençlik Stratejisi -AB Gençlik Hedefleri | Modül 5 |
Bu dersin genel amacı, Avrupa Sürdürülebilirlik Gündemine ulaşmak için Sürdürülebilir Okulların önemini sağlam bir şekilde anlayarak, öğrencilere Avrupa Birliği'nin Sürdürülebilir Kalkınma konusundaki değerleri, stratejileri ve politikaları hakkında bilgi, beceri ve zihniyet kazandırmaktır.
Bu genel amaçla ilgili olarak, dersin özel amaçları olan beş adet Modülü vardır:
-Modül bir, Sürdürülebilir Kalkınmaya genel bir giriş ve UNESCO'nun ve AB'nin sürdürülebilir kalkınma hedefleri hakkında temel bilgi sağlamanın yanı sıra Sürdürülebilir Okulların SDG'lere ulaşmadaki ve toplumda AB değerlerini teşvik etmedeki rolünü amaçlamaktadır.
-Modül iki, sürdürülebilir atık yönetimi ve geri dönüşüm, okullardaki çevresel faaliyetler, iklim değişikliği bilinci ve çevre dostu ürünlerin kullanımı dahil olmak üzere “okul örgütünün çevresel sürdürülebilirliği”; enerji verimliliği uygulamaları, iç mekan çevre kalitesi ve yeşil altyapı dahil olmak üzere “sürdürülebilir okul mimarisi” ve Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi, Avrupa Yeşil Anlaşma İletişimi, AB 2030 Biyoçeşitlilik Stratejisi dahil olmak üzere “Avrupa Sürdürülebilirlik Yeterlilik Çerçevesi (Greencomp)” hakkında ayrıntılı bilgi sağlamayı amaçlamaktadır.
-Modül üç, okullarda maliyet etkinliği, etkili bütçe yönetimi, bağış toplama ve mezun katılımı dahil olmak üzere “okulun ekonomik sürdürülebilirliği” hakkında; sınıfta ve okulda teknoloji liderliği ve okullarda teknolojiye ilişkin operasyonel süreçlerin optimize edilmesi dahil olmak üzere “sürdürülebilir okullarda altyapı ve teknolojinin önemi” hakkında; Dijital Avrupa Programı ve Dijital Eğitim Eylem Planı (2021-2027) dahil olmak üzere “rekabetçi ve sürdürülebilir ekonomilere ulaşmak için Avrupa'nın Dijital On Yılı” hakkında ayrıntılı bilgi sağlamayı amaçlamaktadır.
-Modül dört, eğitime eşit erişim, toplumsal katılım ve ortaklıklar, yurttaşlık eğitimi ve sosyal sorumluluk dahil olmak üzere “okulun sosyo-kültürel sürdürülebilirliği” hakkında; okulda sosyal becerilerin geliştirilmesi ve kişisel gelişim, öğrenciler ve personel için sağlık ve ruh sağlığı desteği, başarıların kutlanması dahil olmak üzere “sürdürülebilir okul kültürünü sağlamak için kültürel ve müfredat dışı faaliyetler” hakkında; ve Erasmus + Çeşitlilik Stratejisinde belirtilen sekiz engel ve bariyerin tanımı ve AB değerlerinde farklılıkların dahil edilmesi ve yönetilmesi de dahil olmak üzere “AB Kapsayıcılık ve Çeşitlilik Stratejisi” hakkında ayrıntılı bilgi sağlamayı amaçlamaktadır.
-Modül beş, sürdürülebilir kalkınma için eğitime yönelik stratejik planlama, eğitim yönetmeliklerine uyum ve hesap verebilirlik, iletişim ve işbirliği dahil olmak üzere “okulun yönetsel sürdürülebilirliği”; okul kurumunda sürekli iyileştirme kararlılığı, değişim yönetimi ve öğrenen organizasyonlar olma dâhil olmak üzere “sürdürülebilirlik için etkili liderlik ve yönetişim”; ve AB Gençlik Stratejisi ve AB Gençlik Hedefleri de olmak üzere “AB gençlik politika belgeleri” hakkında detaylı bilgi sağlamayı amaçlamaktadır.
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabilecektir;
-Avrupa Birliği'nin sürdürülebilirlik, insan onuruna saygı, demokrasi, eşitlik, hukukun üstünlüğü gibi temel değerlerini tanımlayıp açıklayabilecek ve bu değerlerin AB politikalarına ve girişimlerine nasıl yansıdığını analiz edebileceklerdir.
-Sürdürülebilir kalkınmanın desteklenmesinde okulların rolünü incelemek ve okulların sürdürülebilir uygulamalar yoluyla AB değerlerinin gerçekleştirilmesine nasıl katkıda bulunduğunu analiz etmek.
-Yerel, ulusal ve AB düzeylerinde sürdürülebilir okullar için politika savunuculuğunun önemini anlamak ve okul toplulukları içinde sürdürülebilirliği teşvik etmek için iletişim ve farkındalık stratejileri geliştirmek.
-Sürdürülebilirlikle ilgili zorlukları analiz etmek ve çözümler önermek için eleştirel düşünme becerilerini teşvik etmek ve AB değerlerini okul ortamına entegre etme bağlamında problem çözme becerilerini geliştirmek
Sunumlar ve ders anlatımı, sınıf içi tartışma, makaleler, simülasyon, argümantasyon, örnek durum çalışmaları, dijital hikaye anlatımı, oyunlaştırma, grup çalışması, AB'nin Sürdürülebilirlik gündemi ve eğitim kurumları üzerindeki etkileri hakkında tartışmalar, AB'nin SKH'lerini gerçekleştirmek için sürdürülebilir okul topluluklarının rolü ve önemi üzerine beyin fırtınası, AB politika belgelerinin analizi, sürdürülebilir okulların AB değerlerinin gerçekleştirilmesi üzerindeki etkilerini analiz etmeyi amaçlayan ters yüz öğrenme uygulamaları.
Ara sınav, öğrencilerin Avrupa Birliği'nin sürdürülebilir kalkınma kavramına ilişkin temel değerlerini ve bunun okullar ve eğitimle ilgisini anlamalarını test edecektir. Sınav makale sorularından oluşacaktır.
Yazma ödevi dönem başladığında duyurulacaktır.
Öğrenciler, bütün boyutları göz önünde bulundurarak sürdürülebilir bir okulun simülasyonunu oluşturmak için çalışma grupları halinde çalışacaklardır. Bu çalışmada öğrencilerden Jean Monnet Modül içeriğiyle ilgili teori ve pratiği birleştirmeleri istenecektir.
Kısa Sınav 10 sorudan oluşacak ve ilgili dönemin ikinci yarısında yapılacaktır.
Sınıf içi katılım, tartışmalar sırasında değerlendirilecektir. Tartışmalar tamamen tüm öğrencilerin eksiksiz ve bilinçli katılımına bağlıdır ve bu da öğrencilerin derse hazırlıklı gelmelerini gerektirir.
Final sınavı, öğrencilerin Avrupa Sürdürülebilirlik Gündemi'nin temel kavramlarını, mekanizmalarını ve değerlerini ve sürdürülebilir okulların AB SKH'lerine ulaşmadaki rolünü anlamalarını test edecektir. Sınav makale sorularından oluşacaktır.